Sunday, May 16, 2010

يحدث ليلاً

لم يكن لمحطة الترام مقعد ،
فجلست على السور الحجرى تنتظر ، بالقرب من بقعة الضؤ الوحيدة عند نهاية الكوبرى.
مسحت بيدها قبل ان تجلس بعبائتها السوداء ،
ابعدت الطفل الذى تحمله من فوق كتفها قليلاً ،لتعدل من وضع طرحتها باهتة اللون .

آخر ترام الى " المكس " لم يمر بعد ،
تنظر الى النحية التى سيأتى منها ، ولا ترى سوى فراغ الطريق فوق الكوبرى .

من الزقاق الضيق الموازى لترعة " المحمودية " ، خرج رجلان ،
وعبرا الطريق بسرعة إليها .
رأتهما فوضعت الطفل على الأرض جوارها .
يبتسم وجهها تدريجياً بأضطراب حين يقتربان .

احدهما اقترب منها وهمس فى اذنها ،
يده تحسست جسدها بهدؤ ،
الآخر يوجه لها بيديه اشارات إباحية ،
.ويضحك الثلاثة
. لا وحياة امك ..." ... تقولها بينما تدفعه برفق بعيداً عنها ، وتستمر فى الضحك بعصبية "
يتحسسها سريعاً مرة اخرى فبل ان يبتعد الأثنان،
تلتقط الطفل الذى ابتعد قليلاً ،
تنظر فى اتجاه الترام الذى لم يأت ،
تنظر فى اتجاه الذين ابتعدوا ،
تحتضن الطفل .... وتتوقف عن الضحك.




tadwina-43444507-tadwina

3 comments:

  1. السلام عليكم .شوف يا اخ شيكو واضح انك متعرفش حاجه عن كفر عشرى وبتحكىوكانها منطقه معزوله وبها الدعاره والسرقات وغيرها ..مع احترامى لك الشديد انت لاتعلم عنها شئ وتكتب مستغلا جهل الاخرين بها ومستغل جهل اهل اسكندريه بها،،،، اكتب وطلع فنك بعيد عن اهلها الشرفاء اعلم انه يوجد بها من ليس جيد زيها زى اى مكان لكن يجب عليك احترام البشر التى تسكن هناك بدل الصاق البزءات فى اهلها وتعتبره فن احب ان اخبرك انها بها عبد الله النديم وشبابها منهم خريجى طب وحقوقين ومستشارين وظباط جيش ومهندسين وليس بقليلن وتسكن امهاتنا معنا واخواتنا معنا فلا نرضى بهذا اتقى الله فى كتابتك واكتب عن عراقتها اكتب عن الحرب العالميه وما حدث لها انا اعلم انه لا يوجد من يتابعك على مدونتك والحمد الله لكن راجع نفسك ولا تكتب عن احد الا عن كثب والله معك ويوفقك
    اخوك من اهل كفر عشرى ومحامى ومستشار قانونى بكل فخر فى اكبر شركات الاعمال بالسعوديه

    ReplyDelete
  2. السلام عليكم


    اخوك شريف
    دكتور

    برده من كفر عشرى ) حارة عبد النبى على العلواية لو انت تعرفها


    المهم
    انا متشكر جداً
    على الكومنت والحمد لله ده انا كنت هقفل ياراجل
    مكنتش اعرف ان فيه حد قرا اى حاجة هنا ...

    والله انا انبسطت بالكومنت بتاعك اكتر من اللى انت متخيله

    انا ما قلتش ان كفر عشرى وكر ولا فيها دعارة وسرقات زى ما انت بتقول
    لأ هيا زى اى حتة فى الدنيا فيها الحلو وفيها الوحش

    والموقف ده مش اكتر من قصة انا كتبتها ... ممكن جدا تكون حصلت هناك او فى اى حتة

    وعلى فكرة
    الحتة اتغيرت اوى عن زمان
    كانت زمان احلى
    انا ليه لسه اصحاب هناك واهلى لسة هناك
    واعرف اهلها كويس جداً

    ولولا بس ان الحال فيها بقت مش ولا بد انا كنت رفضت اعيش فى مكان تانى

    وعارف ان ليها تاريخ ....
    واهلها رجالة
    انا بس وصفت موقف حصل هناك او فى اى حتة

    انت بس واخد الموضوع بمحمل شخصى اكتر من اللازم
    يعنى لو كنت قلت بدل كفر عشرى الكرنتينة ولا المأوى ولا القبارى ولا المتراس .....ولا حتى سيدى بشر

    كنت هيبقى فيه اعتراض
    دى مجرد قصة
    خد منها جانبها الأنسانى
    اما المكان ده مجرد مكان للحدث


    بالمناسبة .....
    انا عارف تاريخ المنطقة بس ياريت لو عندك معلومات اكتر تشاركنى بيها
    انا معنديش تفاصيل كتير للحرب العالمية هناك
    غير ان كان الكامب الأنجليزى هناك وشوية تفاصيل صغيرة
    لو تعرف ياريت تفيدنى

    اشكرك
    جدا
    جدا
    جدا
    جدا

    انت منين بقى من هناك؟

    ReplyDelete
  3. السلام عليكم
    انا من شارع الحاج عيسى من جنب قهوه دبشه

    ReplyDelete