Monday, July 6, 2009

حياة

عندما كنت صغيراً، لم اكن أعرف كيف أضحك.... هو من علمنى الضحك ....
****************
كانت يدى الصغيرة تستسلم لأصابعه الخشنة المتشققة ، فتترك لها امرها تأخذها حيث تشاء ، كنت اعلم ان لديه المزيد داذماً ...
كنت ما زلتأعدو نحو نهاية عقدى الأول حين كانت سنوات عمره تتهادى ببطأ – كبطأ مشيته المتمهلة – نحو الستين ، وبينما يتوقف الزمن عند ملامح وجهى لينحتها بقسوته المعتادة ، إكتفى بإبتسامة ودودة و إيماءة رأس وهو يمر أمامه ، كأنه صديق قديم ...
كان يبتسم حين يرى تململى من رحلة (( الترام الأصفر )) البطيئة جداً من (( القبارى )) الى (( المكس )) –حيث
كنا نصطاد – ويخبرنى انه هناك وقت لكل شئ ، ويخبرنى عن عشقه للبحر والذى دفعه وهو فى مثل سنى ان يترك عمله فى مكابس القطن ويعمل على المركب التى حملته الى (( ايطاليا )) وزيارته لفرنسا قبل العودة من جديد الى (( كفر عشرى )) وهو لا يزال شاباً يافعا ً ....
يحكى لى كيف أهتز (( كوبرى التاريخ )) من كثرة الناس الذين تجمعوا ليروا موكب الملك (( فاروق )) حين جاء ليفتتح مستشفى (( مينا البصل )) ويقسم لى أنه سلم على (( عبد الناصر )) حين كان يزور مستشفى العمال فى (( كرموز )) ....
كنت اتعجب عندما يشاركنا لعب الكرة فى مواجهة منافسينا من الحارات الأخرى فيبدو أصغر منا سناً ، فأشعر بأن التجاعيد تغزونى انا لا هو ...
شئ ما فيه كان مميز ، ربما انه عاش فى ذلك الزمان حين كان للناس حياة .... ، حين كان الناس أنفسهم .... حياة
....
***************
حين مات جدى بكى الجميع إلا هو ...... كان لازال يبتسم ......
SHICOOO
KAFR 3ASHRI
4-2008

5 comments:

  1. اول حاجة مبروك المدونة الجديدة
    بالفعل هناك من الراحلين من تصنع ذكراهم حياة بكاملها .. رحمة الله على جدك وعلى امواتنا جميعا
    خالص تحياتي

    ReplyDelete
  2. الله يباركلك يا شيكو يا ابنى....والله حلوة اوى وبسطتنى فعلا....على فكرة شاطىء المكس من اكتر الحتت الحلوة البسيطة فى اسكندرية وانا بحب اتفرج عالبيوت هناك اوى.....جميلة القصة

    بالنسبة للحفلة سيبنى اصوت شوية لانى فعلا مفقوعة موت بجد...كنت بتسالنى لما هى صاحبتك هتتجوز انتى زعلانة ليه؟؟؟ عشان انا مسحولة حضرتك...اسراء هانم مستعبدانى كانى الفلبينية اللى ابوها اللى يحمه اشتراهالها.....انا تعبت والله ومش هعرف اجى الحفلة دى حاجة تقرف انا خلاص كرهتها ومش عايزة اعرفها تانى..عااااااااااااااااااااا..تصدق انا بقيت بناديها كل شوية ستى ستى..ستى احط دى فين يا ستى..ستى ستى اشيل البتاع دة ازاى يا ستى...واساسا ساكنة على الحدود اربعتاشر سنة رايح واربعتاشر سنة جاى...كان نفسى اجى الحفلة اوى بس بما انى مش عارفة ظروفى بالظبط مينفعش اقولك احجز وبعدين مجيش لان ساعتها مونكن اموت بسكتة قلبية و سكتة دماغية فى نفس ذات الوقت

    معلش اتكلمت كتير بس كان لازمن وحتمن ولابد من كل بد اجرس البت اسراء هانم..هى تتجوز واحنا بطارياتنا تفضى..يللا ربنا يسهلها وبلاش احنا

    ReplyDelete
  3. اه نسيت اقولك ان الصورة مسخرة اوى

    نياهاهاها....حلوة بجد الصورة دى

    على فكرة انا ماروحتش باجوش السنة دى بسبب اسراء برضو عشان فرحها

    ReplyDelete
  4. dear unique

    فينيك من زمان
    مش اخدتى اجازة بردو ولا لسة زى حالتنا
    .....
    مشكرين وعقبال المدونات بتاعتك ان شاء الله
    وعندك حق طبعا الناس دي للأسف مش هتتعوض

    ReplyDelete
  5. انجى....
    ايه الأخبارات؟!

    مش تزعلى خالص لما اروح الحفلة ان شاء الله وانبسط جامد انا ومحمود وفوسط ما احنا بنهيص هنبقى نفتكرك ونقول نيييهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاها....

    احنا جينا وانت لأ

    نيهاهاهاهاهاهاهاها

    -بهزر على فكرة-

    ان شاء الله تيجى معانا المسرحية الأسبوع الجاى
    ولو عايزة تحجزى برده تحت امرك

    ReplyDelete